De Dierenbescherming start een campagne om het imago van een asieldier te verbeteren. Veel mensen denken ten onrechte dat een huisdier dat uit het asielkomt allerlei mankementen zoals ziektes en huisproblemen heeft. Vier op de tien mensen denkt dat er van alles mis is met een huisdier dat uit het asiel komt. Dat heeft de Dierenbescherming laten onderzoeken.

Omdat mensen ten onrechte denken dat er iets mankeert aan asieldieren, kopen consumenten liever een ‘nieuw’ huisdier dat niet uit een asiel komt. Dat terwijl een dier uit het asiel er soms beter aan toe is, dan een huisdier van de fokker.

Onderzoek
Om erachter te komen hoe mensen denken over asieldieren, hield de Dierenbescherming een onderzoek. De dierenwelzijnsorganisatie vroeg 1200 leden en 400 niet-leden naar hun mening over huisdieren die uit het asiel komt. 40 en 44 procent van de ondervraagden heeft nooit overwogen een huisdier uit het asiel te halen. Zij denken vaak dat er veel mis is met het dier, waardoor het dier eerder te maken krijgt met ziektes of eerder overlijdt. Daarom kopen ze liever een ‘nieuw’ huisdier.

Mensen die thuis wel een hond of kat hebben die uit het asiel komt, zijn aanmerkelijk enthousiaster over het asiel. Het overgrote deel van mensen die een asieldier hebben, vindt dat voor herhaling vatbaar.

Tweede kans
Dat de Dierenbescherming uitgerekend nu campagne voert om asieldieren een tweede kans te geven, is geen toeval. In juni eindigen de scholen en gaan veel mensen binnenkort op vakantie. Veel huisdierbezitters brengen hun huisdieren naar een huisdierhotel, maar sommige bezitters laten hun huisdier zonder na te denken achter. Daardoor is het vaak extra druk bij dierenasielen. De Dierenbescherming vestigt deze maanden daarom extra de aandacht op het vestigen van asieldieren.

Volgens Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, vedienen ook asieldieren een tweede kans. Om de campagne meer aandacht te geven, is de dierenwelzijnsorganisatie zelfs een twittercampagne begonnen. Via de hashtag #geefommij vraagt de Dierenbescherming extra aandacht van social media gebruikers. Doordat op dit medium de mogelijkheid is te retweeten, hoopt de organisatie de discussie weer aan te zwengelen.

Ieder jaar vangt de Dierenbescherming zo’n 43.000 huisdieren op. Ruim een derde van alle huisdieren komen binnen in de zomermaanden, omdat vakantiegangers niet goed nadenken over waar zij hun huisdieren laten als ze zelf op vakantie gaan. De opvang van huisdieren wordt grotendeels gefinancierd door giften en donaties.

Dierenbescherming wil tweede kans asieldier